Sociaal tekenen

Tekenen… sociaal?

Lytse Mienskip tekent op het grote www

In groep 5 tm 8 van de Lytse Mienskip zijn ze al een tijdje bezig met social media. En juf Aukje van groep 7-8 volgt voor het tweede jaar de Tekenskoalle-cursus. Ik kom op school om, in het kader van de Tekenskoalle, een les te verzorgen over het verband tussen tekenen en social media. Weten de leerlingen van groep 5 tm 8 eigenlijk wat dat is, sociaal? Een meisje kan vertellen dat het met communicatie te maken heeft. Dat is precies wat ik hoopte. De leerlingen kunnen goed bedenken wat tekenen te maken heeft met communicatie: ‘als je iets tekent, laat je je gevoel zien’ (meisje, groep 8) , ‘een mooie tekening wil je graag aan iemand laten zien’, ‘je kan iets op papier tekenen en dan op een website zetten’, ‘je kan ontwerpen op de computer, zoals een huis, dan lijkt het net echt’ (jongens).

Vroeger en nu

Ik laat in vogelvlucht de geschiedenis zien van tekenen en communicatiemiddelen. De grot in Lascaux is lastig mee te nemen, alleen de mensen die op die plaats waren, konden de mooie schilderingen zien. Vincent van Gogh stuurde, in 1888, tekeningen in een envelop naar zijn vrienden en broer. Wat hij schilderde kon hij zo op grotere afstand laten zien. Andy Warhol maakte, in 1985, enkele van de eerste computertekeningen op een Amiga. Je kunt zien dat hij dat nog niet zo goed in de vingers had, tekenen met een muis. De leerlingen vinden het wèl heel mooi. En tekenen met een muis vinden ze ook best lastig.
Op een vriendennetwerk waar je dingen kon uitwisselen moesten we tot 1997 wachten, maar daarna ging het snel. Ik laat een grafische weergave zien die ik in 2013 maakte van mijn plekken op het web. In een cartoon van John Atkinson zien we hoe al die sociale activiteiten van nu vroeger op een andere manier plaatsvonden. De leerlingen moeten erg lachen om vintage Youtube: een raam met uitzicht.

We maken nog een uitstapje naar het ontwerpen van icoontjes en al het tekenwerk dat voor een computerspel nodig is. Ik laat de Social media Drawing zien van Tjarko van der Pol. Via Twitter, Facebook and Hyves kreeg hij 127 opdrachten die allemaal in de tekening verwerkt zijn. Je kunt er van alles in ontdekken. Maar we moeten ook nog zelf aan het werk, en omdat de Lytse Mienskip een Tekenskoalle-school is, laat ik toch ook nog even de website van The Big Draw zien.

En dan heb je een eigen plekje op het web. Hoe zal dat eruit zien? Daar kun je goed een profieltekening op gebruiken. Want je hoeft niet persé met je foto op het web, natuurlijk. En het hoeft ook niet echt op jou te lijken. Je kunt ook een (vriendelijk) monster maken, of een dier, of wat er maar bij jou past. De leerlingen fantaseren erop los tot ze baldadig worden: ‘een kont’, ‘een wc’. Ik leg uit dat dat niet zo’n goed idee is. Ik vind dat ze een pósitieve profieltekening moeten maken. Ze kunnen zelf heel goed vertellen waarom:

Jaaa… als je rare dingen op het web zet dan gaan mensen vervelend op jou reageren en je misschien wel pesten, daar heb je alleen maar zelf last van!

Opdracht: maak je profieltekening

We zijn er klaar voor. In de gang zijn een heleboel laptops beschikbaar, in de lokalen staan desktopcomputers. Elk tweetal heeft de beschikking over een apparaat. De werkbladen zijn gekopieerd. Juf Aukje, juf Anke en ik staan klaar om de leerlingen te helpen.

Online teken- en animatieprogramma’s

Een paar dagen geleden heb ik het web afgezocht naar teken- en animatieprogramma’s die je niet hoeft te downloaden en te installeren en waar je ook geen account voor hoeft aan te maken. Programma’s die je direct kunt gebruiken, zo op het web. Die bleken er in overvloed te zijn. Er zijn heel veel smakelijk uitziende apps met stickers en praatwolkjes. Maar dat vind ik de snoep en snacks onder de tekenprogramma’s. Ik zocht steviger kost en dat vond ik hier:

http://www.sumopaint.com/app/#app
http://www.queekypaint.com/app/
http://artpad.art.com/artpad/painter/
http://sketchtoy.com/
http://draw.to/new
http://flockdraw.com/
http://www.abcya.com/animate.htm
http://www.benettonplay.com/toys/flipbookdeluxe/guest.php
https://www.animatron.com

Ik probeerde ze allemaal uit. Ik maakte voor groep 5-6 een werkblad voor Draw.to, voor groep 7-8 voor Sketchtoy en voor de meer ervaren kinderen eentje voor Flipbookdeluxe. Programma’s met een overzichtelijke interface, niet teveel verwarrende mogelijkheden, om zélf mee te tekenen en, heel belangrijk: makkelijk te delen.

Hindernissen

Na korte tijd zitten in de lokalen acht duo’s aan de desktopcomputers enthousiast te oefenen met Sketchtoy of Flipbookdeluxe. Vanuit de gang klinkt verontwaardigd geroezemoes: de laptops doen het niet. Ik kijk wat er aan de hand is. Boven Sketchtoy is het tekengereedschap onzichtbaar. Draw.to ziet er wel normaal uit, maar mijn vingerbewegingen op het trackpad hebben geen enkel effect. Er verschijnt nog geen punt in het tekenvakje. Dat werkt niet. De juffen bieden uitkomst: de kinderen die een laptop hadden, mogen naar de desktopcomputers in de jongere groepen. Daar blijkt Draw.to óók niet te gebruiken. Verouderde browser, verouderde flash-plugin.
Als de leerlingen eindelijk toch, nu met Queekypaint, aan het werk zijn, is de tijd om.
We bespreken kort na. Meer dan de helft heeft niets bewaard. Nog niet ver genoeg, of nog helemaal niets kunnen maken. Wat jammer! Ik neem me voor om een volgende keer de tijd te nemen om eerst alle apparatuur te testen.
Elf leerlingen hebben hun werk bewaard en de link op hun werkblad ingevuld. Ik kies op goed geluk, type de link van Chantal in het browservak en speel haar tekening af. Ze is blij verrast: we zien hoe ze hem gemaakt heeft! Dat is het allerleukst van enkele van de tekenprogramma’s: dat je het proces kunt afspelen.

Kijk voor de andere tekeningen op de nieuwe Facebookpagina die ik heb gemaakt voor het werk van de leerlingen.

