Trots

Gisteren was de opening van de tentoonstelling Kunst uit huis: Collectie Wilploo in het Stedelijk Museum Schiedam. Uit de catalogus: ‘De Collectie Wilploo is verzameld vanuit spontaniteit, verliefdheid voor en engagement met het werk van kunstenaars.’ Als je de verzamelaars kent, zoals ik, dan weet je dat dat helemaal klopt. Ik zag werk terug dat jarenlang in de gastvrije sfeer van hun woonkamer hing, nu in een andere volgorde, een nieuwe context, tussen werk dat ik nog niet kende. Het is een mooie evenwichtige tentoonstelling geworden, zeer de moeite waard om te gaan zien.

Landschap 7
Landschap 7

In de tentoonstelling hangt een werkje van mij, uit een serie van 7 collages, Landschappen in grafiet op papier. Tussen Frank Lodeizen en Zoltin Peeter! Ik ben er erg trots op en voel bijna fysiek het duwtje in de rug, de stimulans om door te werken.

Tegelijkertijd werd ook de tentoonstelling van de Volkskrant beeldende kunstprijs 2015 geopend. De grote centrale hal van het museum was helemaal vol met bezoekers van alle leeftijden die voor beide evenementen waren gekomen. Vanaf mijn plekje in de buurt van de ingang probeerde ik de toespraak van Inez Weski te volgen, maar er liepen voortdurend nieuwe belangstellenden naar binnen met een glas champagne. Ik kon maar een paar flarden opvangen van wat mij toescheen als een vlammend betoog en ik hoop dat de tekst binnenkort ergens te lezen is. Ook deze tentoonstelling is heel boeiend en een bezoek waard.

