Realisme en fantasie

Op CBS de Arke in Nij Beets geef ik drie lessen van een uur aan de leerlingen van groep 5/6 en 6/7.

De eerste les

‘Wat gaan we doen?’ ‘Collages maken. Weet je wat dat is?’ ‘eh…ja, nee, niet precies…’

De jongste kinderen knippen grote vormen uit gekleurd papier. Ze bedenken waar hun vormen op lijken en maken het beeld af met bijpassende vormen. En echt, ik heb ze NIET de knipsels van Matisse laten zien!

De oudere kinderen bedenken woorden zoals hoofdrol (een spiraal van hoofden), Frieskist (een kist met Friese dingen), voetbal (een bal van voeten). Met behulp van plaatjes uit tijdschriften visualiseren ze de dubbele betekenis van het woord.

collage de Arke 2e groep
Collages van groep 6/7

Ik vraag ze wat ze de volgende les willen leren. De meesten willen wel dieren of mensen leren tekenen. het liefst ‘net echt’. Een meisje vraagt:

Gaat u ons écht mensen leren tekenen? En kan ik daarna dan ook een zelfportret maken?

De tweede les

tekenen
Vanaf linksboven, klokrichting: groep 5/6, gr. 6/7, gr. 6/7, groep 5/6, gr. 5/6, gr. 6/7.

We gaan dieren tekenen. Een echt dier hebben we niet voorhanden, dus we zijn afhankelijk van foto’s om te kijken hoe het dier er precies uitziet.

We starten met plaatjes op het digibord. Een foto van een echte olifant en een foto van een roze olifant. De roze olifant is een uit golfplaat gezaagd, plat beeld: zoek de verschillen. De meeste kinderen vinden de echte olifant mooier. Ze zien meer details: de structuur van de huid, de tenen, de ogen, schaduw achter het oor.

Aan de oudere groep vertoon ik de video Austin’s Butterfly. Ze kijken stil en geconcentreerd. Eigenlijk geloven ze niet dat een kind uit groep 3 zo goed kan tekenen. Ik merk op dat hij wel zes keer opnieuw is begonnen. Dat je niet in een uurtje ‘goed’ kunt leren tekenen. En… dat je elkaar kunt helpen kijken!

De laatste les

laaste les Arke v web
Vanaf linksboven, klokrichting: groep 6/7, gr. 5/6, gr. 6/7, gr. 5/6, gr. 6/7, gr. 6/7.

We combineren collage en tekenen, realisme en fantasie.

De jongere kinderen laat ik de dieren van Eric Carle zien. Ze tekenen een ding, een dier of een mens, knippen deze uit, plakken hem op een contrasterende achtergrondkleur en bedenken een omgeving.

De oudere kinderen laat ik eerst ervaren dat hun spanwijdte dezelfde afmeting heeft als hun lengte. Dan laat ik een aantal afbeeldingen van knipsels van Matisse zien. Binnen een paar seconden zitten drie kinderen op de grond, de houding na te doen van ‘Nu bleu II’. Daarna knippen ze mensfiguurtjes uit papier en zetten deze in een houding door de ledematen bij de gewrichten te vouwen of los te knippen en en te verdraaien. Inmiddels zijn ze alweer vergeten hoe lang de armen en benen zijn ten opzichte van de romp. tenslotte krijgen de figuurtjes gezichtjes, haar, kleren en een omgeving. 

 

